Häverö BK har regelbundet agilitykurser

Agility – Vi har många duktiga instruktörer och en aktiv sektor. Under flera år har vi anordnat tex sommarläger och har agilitykurser för olika nivåer.
Är du sugen på att gå en kurs kan du besöka kurssidan för att se aktuella kurser. Hittar du ingen kurs kan du alltid skicka in en intresseanmälan.

Nybörjarkurs agility

För hundar som fyllt ett år. Du får lära dig vilka hinder som ingår och hur du lär din hund att ta dessa på ett effektivt och säkert sätt.

Fortsättningskurs agility

För hundar som gått nybörjarkursen. Här fokuserar vi på handling, hur du lotsar din hund runt agilitybanan.

Tävlingskurs i agility

Vidare mot tävlingsstart. För dig som gått nybörjar- och fortsättningskurs och vill träna vidare för att komma igång och tävla.

Yvonne Ahlin utskottsansvarig!

Vad är Agility?

I agility skall hunden klara av en hinderbana på kortast möjliga tid utan hinderfel eller vägringar. Det gäller för förare och hund att ha en god kommunikation, så att föraren kan styra hunden rätt väg i banan. Man får ropa, klappa, tjoa och peka så mycket man vill för att få hunden att hitta den ibland krångliga vägen till rätt hinder. Det viktigaste är att hund och förare förstår varandra. Ett steg för mycket från föraren, en liten vridning av överkroppen eller ett kommando som kommer aningen för sent eller för tidigt räcker för att hunden ska ta fel hinder och därmed blir diskvalificerad.

Olika klasser i agility

I agility tävlar man i fem olika storleksklasser:
Extra Small – hundar under 28 cm.
Small – hundar under 35 cm.
Medium – undar vars mankhöjd är 35 cm och över men under 43 cm
Large – hundar vars mankhöjd är 43 cm och över men under 50 cm
Extra large – hundar vars mankhöjd är 43 cm och därutöver.

Det finns två olika sorters agilitylopp – hoppklass och agilityklass. För att få starta i en agilitytävling måste hunden vara minst 18 månader.

Träna Agility

Träna för tävling eller bara för nöjes skull.

Träning för alla som går eller har gått agilitykurs, eller har motsvarande kunskaper. Är du nyfiken på när vi tränar? Börja med att gå med i Facebookgruppen Agility på Häverö BK. Under hela sommarhalvåret finns hinder utställda på planen som alla får använda. Under vintersäsongen anordnar agilityverksamheten egna träningar inomhus.

Under pandemin ordnade klubben SM-på hemmaplan!

KM i Agility

Snart är det dags för KM. 24 okt avgörs vilka som blir klubbmästare!

Bästa klubben!

Community för medlemmar

Är du aktiv på Häverö BK? Då kan det vara kul att ha koll på Facebookgruppen där medlemmar delar med sig av resultat från tävling, gratulerar varandra och snackar hund med varandra du hittar den här HUNDLIV PÅ HBK

Årets Agility-ekipage 2023

Vi utser årets ekipage i en rad grenar. Du som tävlar för HBK har chans att via dina resultat från årets tävlingar erövra titeln årets Agility-ekipage på HBK.

Priset är ett vandringspris och ska stimulera till deltagande i officiella tävlingar. Föraren ska vara aktiv medlem i Häverö BK. När samma ekipage har vunnit vandringspriset tre gånger tillfaller priset föraren.

OBS reglerna för 2023 kommer inom kort.

Resultat skickas till: yvonne@agilitydomaren.se

Sista datum: 15 januari